Mompós reisdag

22 juli 2015 - Mompós, Colombia

Vandaag geen update. Het was een vermoeiende reis. Taxi, bus, taxi, bootje, taxi en na 7 uur op plaats van bestemming. Het verslag volgt morgen

Gisteren zijn we vanuit ons hotel Casa Villa Colonial in Cartagena-Getsemani vertrokken met de taxi naar het busstation. Het begon al goed: de taxi reed weg en was vergeten mij mee te nemen. Even in mijn beste Limburgs dialect geschreeuwd en ja ik mocht toch mee. Wij dachten dat het drie kwartier lopen was, maar het bleek drie kwartier met de auto. Eenmaal bij het busstation aangekomen, wil iedereen je een ticket verkopen ook naar de plaatsen waar je helemaal niet heen wilt. Uiteindelijk iemand gevonden die met een bus (met airconditioning, die niet werkte) naar Magangué reed. Dit was een autobus collectivo, dat wil zeggen dat de bus pas rijdt als hij echt vol is. Ik heb nog 7 euro van kaartjes afgedongen, want zelfs bij buskaartjes ligt de prijs niet vast. Na een uurtje of 4 in het snikhete busje, moesten we op een kruispunt uitstappen en gingen we met een taxi verder. De bagage paste niet in de koffferbak, maar dat is geen problemo. De kofferbak open laten en alles met een touw vastbinden. En zoals bij alle taxi's de snelheidsmeter deed het niet en als hij in de vijfde versnelling reed dan moest de chauffeur de versnellingspook vasthouden. Na een uur kwamen we in Magangué aan. Daar moesten we overstappen in een chalupa. Dit is een soort taxispeedboot. Na een half uurtje van het mooie uitzicht en rio Magdalena te hebben genoten kwamen we in Bodega aan. Hier hebben we weer een gammele taxi genomen. Deze had de voorruit kapot en echt alles wat met tape geplakt kon worden was ook met tape gemaakt. Hij had zelfs voor als er iets stuk ging alvast een rolletje tape aan de knipperlichthandel hangen. Op het dashboard lagen nog wat kapotte onderdelen van de auto, zoals een tandwiel.

In de chalupa zijn we een Nederlandse jongen tegengekomen, die net als wij naar Mompós ging. Hij wilde samen met ons in een taxi, wat niet paste. Hij is toen met de motortaxi gegaan. Zijn bagage lag bij ons in de kofferbak. De taxichauffeur dacht dat hij bij ons hoorde en heeft dan ook zijn bagage bij ons in het hotel uitgeladen. De jongen logeerde echter ergens anders. Ik ben toen achter de taxi aangerend en heb echt alle Spaans uit mijn dikke teen moeten halen om de man duidelijk te maken dat wij die jongen niet kende en dat hij motortaxichauffeur moest bellen om te kijken waar hij de jongen had afgezet. Nu dat gesprek heeft wat heel wat moeite gekost. Uiteindelijk kwam de taxi chauffeur na een half uur terug. Hij wist waar de jongen gebleven was. Gelukkig......

1. Carla:
    23 juli 2015
    Hoi Monique en Ruud en natuurlijk ook Youran en Lorik,

Leuk om op deze manier jullie reisverslagen te lezen.
    Zo om de paar dagen lees ik even bij. Nog heel veel plezier in t warme Colombia.
    Groetjes Carla