San Jerónimo

4 augustus 2015 - Jardín, Colombia

Na veel omwegen zijn we in San Jerónimo aangekomen. Nu nog 10 km bergop hobbelen over onverharde wegen met een tuctuc en daar ligt dan in de middle of niks ons logeeradres de finca in het Andesgebergte. Mooier uitzicht hebben we nog niet gehad. Voor de kinderen een zwembad.

Op 20 minuten lopen ligt een winkeltje. Dit is van don Abraham, een oude Colombiaan van 87 jaar. Eerst moeten we wat drinken en hij vertelt en vertelt. Ineens loopt hij weg en pakt een tuinslang. Hij hoorde een vrachtwagen de berg opkomen. Deze vrachtwagen stopt bij hem en begint met de slang zeker 5 minuten zijn motor te koelen. Daarna rijdt hij weer verder. Blijkbaar een dagelijks ritueel. In het winkeltje, eigenlijk een schuurtje kun je flessen frisdrank kopen, maar ook los kippenvoer en natuurlijk sterke drank. De gemiddelde Colombiaan zit al vroeg in de morgen aan de drank. Ruud heeft don Abraham 3 cent fooi gegeven en toen gaf hij ons allemaal nog een snoepje. Hij vond het allemaal geweldig die rare gringo's. Wij vinden ons zelf intussen heel bruin, zegt hij dat we muy blanco( heel wit) zijn. Hier werden we toch een beetje depressief van en hij maar lachen.

Vandaag hebben we de allerleukste Colombiaan van onze hele reis ontmoet. We hebben een bezoek aan een koffiefinca gebracht. De man Reinaldo was heel enthousiast over zijn koffie. Eerst kregen we een kom water aangeboden om te drinken. Daarna werd het klimmen langs zijn koffieplanten, bonen, droogtent en pelmachine. Superinteressant. Helemaal boven, helemaal buiten adem hebben we ook zijn familie ontmoet. Zijn zus was de was aan het doen, zoals het bij ons 100 jaar geleden nog gebeurde. De hele familie was heel gastvrij. Een paar kopjes koffie en voor mij een fruitsapje en we gingen weer naar beneden. Koffie groeit altijd onder fruitbomen, omdat de koffieplant niet tegen de zon kan. Hij heeft nog een zak mandarijnen en sinaasappels voor ons geplukt en dat konden we allemaal zo meenemen. De mandarijnen zijn zo zoet, dat het bijna lijkt alsof hij er suiker op gedaan had. Het sap liep er zo uit. We hebben nog nooit zo'n lekkere mandarijnen gegeten. Alles bij elkaar was het een superleuke middag met een superleuke koffieboer.

Dit is het laatse verslag van Colombia. Morgen vliegen we van Medellin naar Bogotá. Donderdag gaan we weer naar huis.

1. Bart Heijnen:
    5 augustus 2015
    Een heel fijne terugreis gewenst.
    Bart.
  2. Claudia Dohmen:
    6 augustus 2015
    Gister aan het zappen op tv, kwam all you need is love, die ging families herenigingen in Colombia, dus heb ik maar ff gekeken, chic land! Ze landen in in Bogota en daarna een vlucht naar Medellin, wat een grote stad! en nog naar een andere plaats daar ben ik de naam alweer van vergeten! Prachtige reis hebben jullie gemaakt en dat bloggen was super, bedankt voor het delen! En veel plezier nog en succes met de terugreis! xx