Guatapé vervolg

29 juli 2015 - Guatapé, Colombia

We hebben nogal wat internetprobleempjes. Het blog wordt daarom iets minder bijgehouden.

Guatapé is een heel uniek dorpje, maar wel heel erg leuk. Er zijn hier veel (straat)honden die door iedereen verzorgd worden. Ze zijn allemaal heel dik, want overal krijgen ze te eten. Ze lopen bij iedereen gewoon naar binnen. Vaak ligt er ook een matje of deken waarop ze kunnen slapen. Overal staan buiten waterbakjes. Ze worden echt heel erg vertroeteld. Ze lopen de kerk in en uit en dit kan allemaal. Ze wandelen ook met ons mee. Het is echt heel apart.

De mensen hier zijn nog heel erg gelovig. Vier keer per dag is er een mis. Als de mensen langs de kerk komen, wordt er een kruisje gemaakt. Of je nu te voet 10 keer langskomt of je op de motor of in de auto langskomt, het kruisje wordt door iedereen gemaakt.

Ruud en Yoeran hebben een uitstapje naar el Peñon gemaakt en Ruud wil dan nu ook zijn verhaaltje vertellen:

Na ons ontbijt zijn Yoeran en ik in een tuk-tuk gestapt die ons naar de voet van de Peñon zou brengen. De weg naar er naartoe ging al flink bergop en het motortje van de tuk-tuk moest hard werken om ons boven te krijgen. Aan de voet leek de rots nog imposanter dan van ver weg. Met een entreekaartje op zak zijn we begonnen met klimmen. Elke 25 treden staat een nummer, zodat je weet hoe ver je bent (of hoeveel treden je nog moet?). Na 649 treden omhoog stonden we boven op de rots. Natuurlijk wilden we het mooiste uitzicht en gingen we de uitzichtstoren omhoog. Helemaal bovenop stond nummer 740 vermeld. Na heel veel foto's gemaakt te hebben, begonnen we aan de afdaling. Iedereen die we tegenkwamen, zat verlegen om een praatje: dan hadden ze een reden om even te stoppen met klimmen en uit te puffen. We kwamen ook nog een jongen tegen die met een groot pak waterflessen naar boven liep: zo komen de restaurantjes boven aan hun drinken! Terwijl we nog niet helemaal beneden waren kwam hij alweer langs......en toen we weer op de parkeerplaats stonden zagen we hem voor de derde keer naar boven gaan!!

Nog nagenietend van het mooie uitzicht, zijn we in een erg fleurig beschilderde moto-taxi gestapt en terug naar Guatapé gereden.